1960
De MGA verving de MG TF 1500 Midget en vertegenwoordigde een complete stijlbreuk met eerdere sportwagens van MG. Aangekondigd op 26 september 1955 werd de auto officieel gelanceerd op de Frankfurt Motor Show. Tot het einde van de productie in juli 1962 werden in totaal 101.081 eenheden op de markt gebracht, waarvan het overgrote deel werd geëxporteerd. Op de thuismarkt werden 5869 auto's verkocht en de MGA werd vervangen door de MGB.
Het ontwerp van de MGA dateert uit 1951, toen MG-ontwerper Syd Enever een gestroomlijnde carrosserie ontwierp voor de TD Le Mans-auto van George Philips. De nieuwe carrosserie verruilde de gelede spatborden en treeplank van de MG TF voor ponton-styling, met een enkele gestileerde omhulling die de breedte en ononderbroken lengte van een auto volledig omsluit.
De TF had een hoge zitpositie voor de bestuurder. Er is een nieuw chassis ontworpen met de langsliggers verder uit elkaar en de vloer aan de onderkant in plaats van aan de bovenkant van de framedelen. Omdat het zo anders was dan de oudere MG-modellen, werd het de MGA genoemd, de ‘eerste van een nieuwe lijn’, om de hedendaagse reclame te citeren. Er was ook een nieuwe motor beschikbaar, daarom had de auto niet de oorspronkelijk bedoelde XPAG-eenheid, maar was uitgerust met de BMC B-serie motor waardoor een lagere motorkaplijn mogelijk was. De MGA cabrio had geen buitendeurgrepen, maar de coupé had wel deurgrepen.
De ophanging was onafhankelijk met schroefveren en draagarmen aan de voorzijde en een starre as met semi-elliptische veren aan de achterzijde. De besturing gebeurde met tandheugel. De auto was verkrijgbaar met draadspaakwielen of stalen schijfwielen.
Hoewel het merk MG is, werd het model in 1954 door John Thornley MGA genoemd.
[bron:Wikipedia]